Надзвичайний стан? Які обмеження?

Надзвичайний стан? Які обмеження?

Обмежувальні заходи для боротьби з коронавірусом були розпочаті 12.03.2020 року, із запровадження карантину на всій території України (на підставі Постанови уряду від 11.03.2020 р. № 211).

16.03.2020 р. Кабмін вніс зміни до цієї постанови і розширив сферу її дії. 

Відтоді у регіонах почали вводити режим надзвичайної ситуації. 

20 березня даний режим запровадили у Дніпропетровській області. 

Сьогодні, 25 березня режим надзвичайної ситуації було оголошено по всій території України. Існує велика вірогідність, що днями буде ініційоване введення надзвичайного стану на території України. Міністр охорони здоров’я Ілля Ємець ще 20 березня висловився в підтримку такого сценарію. Президент оголосив, що розглядає варіант введення надзвичайного стану.

До речі, на даний момент режим надзвичайного стану через пандемію коронавіруса було введено вже у 19 країнах світу. Тому, скоріш за все, введення надзвичайного стану в Україні є лише питанням часу.

Надзвичайний стан

Ким вводиться?

Процедура введення надзвичайного стану визначена Конституцією України, законом “Про правовий режим надзвичайного стану” та має такі етапи:

  1. Рада національної безпеки і оборони або Уряд вносять Президенту пропозицію ввести надзвичайний стан в усій Україні або в окремих регіонах;
  2. Президент видає указ про запровадження надзвичайного стану та негайно звертається до Верховної Ради України за його погодженням;
  3. Парламент, не більше, ніж у дводенний термін, розглядає указ, підтримує або відхиляє цю ініціативу;
  4. У разі затвердження указу Президента в Україні (або в зазначених регіонах) оголошується надзвичайний стан;
  5. Указ про введення надзвичайного стану негайно оприлюднюється в ЗМІ.

Наскільки?

  • В Україні надзвичайний стан може бути введено на строк не більше 30-ти діб.
  • В окремих регіонах – не більше, ніж на 60 діб.
  • Продовження – не більше, ніж на 30 діб (здійснюється за необхідності Президентом України).

Які обмеження можливі?

  1. встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування;
  2. обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
  3. посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та економіки;
  4. заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
  5. заборона страйків;
  6. примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб;
  7. тимчасова чи безповоротна евакуація людей з місць, небезпечних для проживання, з обов’язковим наданням їм стаціонарних або тимчасових жилих приміщень;
  8. встановлення для юридичних осіб квартирної повинності для тимчасового розміщення евакуйованого або тимчасово переселеного населення, рятувальників та військових підрозділів, залучених до подолання надзвичайних ситуацій;
  9. тимчасова заборона будівництва нових, розширення діючих підприємств та інших об’єктів, діяльність яких не пов’язана з ліквідацією надзвичайної ситуації або забезпеченням життєдіяльності населення та аварійно-рятувальних формувань;
  10. встановлення карантину та проведення інших обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів;
  11. запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності;
  12. мобілізація та використання ресурсів підприємств, установ і організацій, незалежно від форми власності, для відвернення небезпеки та ліквідації надзвичайних ситуацій з обов’язковою компенсацією понесених втрат;
  13. зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції, інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних і відновлювальних робіт;
  14. усунення від роботи на період надзвичайного стану, в разі неналежного виконання своїх обов’язків, керівників державних підприємств, установ і організацій, від діяльності яких залежить нормалізація обстановки в районі надзвичайного стану, та покладення тимчасового виконання обов’язків зазначених керівників на інших осіб.

Як бачимо, держава має вагомі важелі в умовах надзвичайного стану. Про обсяг конкретних заходів зможемо дізнатися лише з указу Президента України про введення надзвичайного стану. Звичайно, окремі механізми застосовуються вже зараз і при надзвичайній ситуації – особливий режим в’їзду/виїзду в окремих регіонах, обмеження руху громадського транспорту та ін.

Найімовірніше, в умовах боротьби з пандемією коронавірусу будуть застосовані:

  • примусове відчуження об’єктів права власності з наступним повним відшкодуванням їхньої вартості,
  • повинність для розміщення людей,
  • запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності.

На нашу думку, використання окремих економічних важелів надзвичайного стану, наприклад, зміни режиму роботи підприємств, переорієнтації для збільшення виробництва вкрай необхідної продукції, цілком доцільні для подолання дефіциту медикаментів, масок та антисептиків, вирішення питань перевезення в умовах обмежень для громадського транспорту.

Тож маємо надію, що будуть обрані ефективні заходи надзвичайного стану, які допоможуть захистити життя і здоров’я людей, а економіка України зможе ці заходи пережити.